Demi Cinta Pada Rabb-nya

Mustahil bagi seorang ayah tidak mencintai anaknya. Bahkan berapa ramai menusia pada hari ini yang keluar daripada jalan dakwah kerana masalah anak. Risau akan tidak cukup pakaian dan makanan untuk anaknya. Tetapi, demi cinta pada Rabb-nya, Nabi Ibrahim rela untuk mengorbankan anaknya demi membuktikan rasa cintanya kepada tuhannya. Itulah Nabi Allah Ibrahim..

Mustahil juga seorang lelaki tidak mencintai dirinya sendiri. Bahkan berapa ramai juga manusia yang meninggalkan tanggungjawabnya terhadap agama Allah kerana kepentingan dirinya sendiri. Tetapi, demi cinta pada Rabb-nya, dia malah rela mengorbankan dirinya sendiri demi pembuktian cinta kepada Tuhannya. Itulah Nabi Allah Ismail..

Mustahil juga ibu tidak mencintai anaknya. Bahkan berapa ramai manusia yang sanggup tinggalkan kerja-kerja keislaman kerana perintah keluarga tidak membenarkan. Tetapi, demi cinta pada Rabb-nya, dia bukan sahaja membenarkan anaknya dikorbankan, bahkan dia rela dengan penuh kerelaan.. Itulah isteri Nabi Allah, Hajar.

Jika mereka sudah membuktikan cinta mereka masing-masing pada Allah dengan sesuatu yang sangat mereka cintai dengan pengorbanan. Maka, kita bila lagi? Cubalah kita jangan hanya tahu beraya korban sahaja.

"Maka Kami beri khabar gembira kepadanya dengan (kelahiran) seorang anak yang sangat sabar"  

"Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: "Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!" Ia menjawab: "Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar". 

"Tatkala keduanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas pelipis(nya), (nyatalah kesabaran keduanya)". 

"Dan Kami panggillah dia: "Hai Ibrahim", 

"...sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu", sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik".  

"Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata". 

"Dan Kami tebus anak itu dengan dengan seekor sembelihan yang besar". 
[QS As-Saffat, 37:101-107]

+++ 


"Daging (haiwan korban) dan darahnya itu sekali-kali tidak akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya adalah ketakwaan kamu. Demikianlah dia menundukkannya untukmu agar kamu mengagungkan Allah atas petunjuk yang Dia berikan kepadamu. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik." 
[QS Al-Hajj, 22:37]

Salam Eid al-Adha.. =)


"kesedaran.."
khir al-imtiaz
0752pm
5-Okt-2011

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rasa Semakin Jauh dari Allah?

Mereka yang Mengabaikan Al-Quran

Merasakan Hidup Tidak Bermakna?