Hilangnya Keghairahan Memburu Syurga?

"Dan janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang palin tinggi, jika kamu orang-orang yang beriman"
[QS Ali 'Imran, 3:139]

***
"Akh, lately ni ana terasa lemah lah.."
"Samalah. Ana pun terasa lemah."

***

"Salam, antum sihat?"
"Alhamdulillah. antum bagaimana?"
"Secara fiziknya sihatlah. Tapi, secara imaniyah. semakin lemah.."
"Ana pun sama."

***

Assalamu'alaikum.

Kitaran kehidupan semakin laju. Masa yang dikurnikan semakin singkat. Tanggungjawab yang dibebani semakin berat. Ditambah masalah dalam masyarakat yang semakin membarah.

Tapi,

Terdapat satu permata berharga yang semakin pudar di dalam diri ini. Disamping ditemani dengan kegembiraan, keseronokan mahupun ketenangan yang menambah perisa keindahan dalam menyelesaikan semua perkara. Namun, dengan kehilangan permata ini, semua yang menemani itu seolah tiada harga. Itulah permata iman.

"Akh, ketika dalam halaqoh macam ni, kita semua ana yakin merasakan terlalu cinta akan Allah, manisnya  iman dan ukhuwwah, indahnya dakwah. Tapi, kadang-kadang rasa itu hilang sebaik sahaja halaqoh ni habis. atau bila kita dah berpeleseran di muka bumi,  iman kita pun mulai menurun dan melemah."

"Soalan yang antum tanya ana ni sama dengan apa yang Hanzhalah dan Abu Bakar pernah tanya pada Rasulullah SAW. Dalam Kitab Shahih Muslim disebutkan dia berkata:
(suatu kali) Aku bertemu Abu Bakar. Abu bakar pun mengucapkan:
“Bagaimana keadaanmu wahai Hanzhalah”
Tanpa ragu Hanzhalah pun menjawab:
“Hanzhalah telah munafik”
Abu bakar pun hairan sambil berkata:
“Apa yang sedang kau katakan, Subhanallah!”.
Hanzhalah pun berkata:
"Ketika kami berada disamping Rasulullah SAW dan beliaupun mengingatkan kami tentang siksa neraka dan kenikmatan surga, seolah-olah kami melihatnya dengan mata kepala sendiri. 
Namun ketika kami pergi meninggal Rasulullah SAW kami pun disibukkan dengan urusan istri, anak dan kehidupan. Kemudian kami pun jadi banyak lupa (terhadap apa yang diajarkan Rasul)”
Abu Bakar RA pun berkata:
“Demi Allah! Kami pun juga merasakan hal yang sama”
Lantas keduanya mengadukan hal itu kepada Rasulullah SAW.
Rasulullah SAW pun bersabda:
“Demi jiwaku yang ada di dalam genggaman-Nya, andaikata kamu sekalian tetap seperti keadaan kalian di sisiku dan di dalam dzikir, tentu para malaikat akan menyalami kalian di atas kasur-kasur kalian dan tatkala kalian dalam perjalanan. Tetapi, wahai Hanzhalah! Sa’ah wa sa’ah wa sa’ah (setahap demi setahap)."
+++

Setahap demi setahap...

Ya. Mungkin itulah kuncinya.. Setahap demi setahap..

  

Setahap demi setahap aku harus membina semula bangunan iman yang semakin rapuh ini dengan keikhlasan sempurna, ibadah yang shahih dan pengorbanan yang sebenar.

Setahap demi setahap aku harus mengorbankan segala perasaan dan keinginan aku untuk berbuat dengan sempurnanya di jalan Allah.

Setahap demi setahap aku harus terus melangkah kehadapan, tanpa menghiraukan apa yang berlaku pada hari semalam.

Bukannya,

Setahap demi setahap aku mensimbahkan racun ke dalam iman yang serapuh daunan kering ini dengan tidur, berehat, bermalas-malasan. Inikan lagi bermaksiat!

Setahap demi setahap aku menjauhkan diri dari suasana orang-orang soleh kononnya tidak mahu mencemari saff mereka.

Setahap demi setahap aku menjerumuskan diri aku ke dalam neraka.


IKHLASKAN SEMUANYA

Satu perjalanan yang terasa amat panjang. Namun, rupanya singkat sahaja apabila kita menoleh semula ke belakang setelah melepasinya. Itulah kehidupan. Cuma, sejauh mana atau selaju mana kaki ini melangkah, ingatlah bahawa langkah itu terlalu sangat mudah untuk dihentikan oleh Pencipta Kematian itu sendiri. Bila-bila masa. Di mana jua.

Makanya, jangan sekali engkau merasa lemah dan bersedih hati wahai diri, kerana Allah akan sentiasa meninggikan dan memenangkan engkau, selagimana engkau terus-menerus meletakkan dirimu di dalam nuansa keimanan. Dan meyakini Allah sentiasa ada bersama engkau.

Dan janganlah engkau sirami racun ke dalam jiwamu tatkala keimananmu serapuh kulitan bawang. Maksiat. Rehat. Malas. Jangan!

Tetapi simbahilah ia dengan dzikir yang banyak, keikhlasan yang sempurna dan usaha yang bersungguh-sungguh dalam hal-hal ukhrawi dan duniawi. Kerana dirimu begitu berharga. Kerana masamu begitu beharga.

Cuba engkau bayangkan. Jika engkau sebagai seorang dai’e berperibadi lemah, maka kepada siapakah umat ini mahu bergantung?!

"Diwajibkan ke atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu. , dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"
[QS al-Baqarah, 2:216]

JANGAN PERNAH MERASA BOSAN DALAM MENGEJAR SYURGA!!

  


"keluar dari kepompong! mewarnai dunia!"
khir al-imtiaz
1633hours
08-04-2011

Comments

Popular posts from this blog

Rasa Semakin Jauh dari Allah?

Mereka yang Mengabaikan Al-Quran

Merasakan Hidup Tidak Bermakna?