Trilogi Ibnul Qayyim

Katakanlah (wahai Muhammad): “Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman; dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman.
[QS Fussilat, 41:44]


Penyakit dan Ubatnya 

Ibnul Qayyim mengatakan, 

“Sesungguhnya dalam hati terdapat sebuah sobekan yang tidak bisa dijahit kecuali dengan menghadap penuh kepada Allah. Di dalamnya juga ada sebuah keterasingan yang tak mampu diubati kecuali dengan menyendiri bersama Allah. Di dalam hati juga ada sebuah kesedihan yang tidak akan mampu diseka kecuali dengan kebahagiaan yang tumbuh kerana mengenal Allah dan ketulusan berinteraksi dengan-Nya. Di dalam hati juga terdapat sebuah kegelisahan yang tidak mampu ditenangkan kecuali dengan berhimpun kerana Allah dan pergi meninggalkan kegelisahan itu menuju Allah. Di dalam hati, juga terdapat gejolak api yang tidak mampu dipadamkan kecuali dengan keredhaan akan perintah, larangan, dan keputusan Allah, yang diiringi dengan ketabahan dan kesabaraan sampai tiba saat perjumpaan dengan-Nya”

Pernahkah anda merasakan makna-makna spiritual sebelum ini?

Di dalam hati ada sobekan, keterasingan, kesdihan, kegelisahan, dan gejolak api. Ada beragam penyakit yang ubatnya tidak lain adalah “mengenal Allah”.


Pancaran Hati 



Berikut ini beberapa nilai spiritual yang akan dijelaskan dengan mudah oleh Ibnul Qayyim. Ketahuilah, setiap kali hati anda mampu menangkap makna-makna ini dengan baik, setiap kali pula hati anda akan bersinar cerah, jiwa dan batin anda pun berseri bahagia.

Ibnul Qayyim mengatakan,

“Ketika orang lain bergantung pada dunia, gantungkanlah dirimu hanya kepada Allah. Ketika orang lain merasa gembira dengan dunia, jadikanlah dirimu gembira kerana Allah. Ketika orang lain merasa bahagia dengan kekasih-kekasih mereka, jadikan dirimu merasa bahagia dengan Allah. Dan ketika orang-orang pergi menghadap raja-raja dan pembesar-pembesar mereka untuk mengais harta dan mencintai mereka, jadikan dirimu betul-betul mencintai Allah”

Sungguh, inilah kata-kata yang muncul dari dalam sanubari dan keluar meluncur dengan kuat. Saya rasa anda sekarang masih baik-baik sahaja, sebab persiapan anda menerima kata-kata ini, juga merupakan persiapan yang kuat.

Seluruh perasaan dan kepekaan berhimpun dan bergejolak membuat hati bahagia. Seluruh gejala ini membentuk sebuah kenyataan alami yang indah, yang bernama “kecerahan hati".


Perindu Syurga 


Ibnul Qayyim juga mengetengahkan sebuah trilogi sikap dengan begitu indah. Apabila anda membaca dan menaruhnya dengan baik di dalam hati, reaksi yang muncul akan begitu cepat tidak seperti yang anda kira.

Beliau mengatakan,

“Jangan pernah putus asa untuk teguh menunggui gerbang meski engkau terusir. Jangan pernah berhenti untuk memohon ampunan meski engkau tertolak. Begitu gerbang telah terbuka, segeralah masuk selayaknya seorang tamu tak diundang. Kemudian tadahkan tanganmu di gerbang dan segeralah berkata, “Tolonglah, saya adalah orang miskin. Bersedekahlah untuk saya…!””

Saudaraku, bacalah kata-kata di atas sekali lagi dan selamilah betul-betul maknanya. Ketahuilah, lautan ini amat dalam, dan mutiaranya terletak di dasar yang paling dalam!

Jangan pernah putus asa untuk teguh menunggui gerbang meski anda terusir! Anda ingin menangis ketika solat tapi anda tidak mampu, anda ingin meraih kekhusyukan, tapi anda tidak tahu bagaimana caranya. Jangan pernah berhenti dan berpatah harapan.

Jangan pernah berhenti untuk memohon ampunan meski anda tertolak. Anda berbuat maksiat lalu anda bertaubat dan memohon ampun, tapi kemudiannya anda kembali melakukannya. Saat begitu, jangan pernah berhenti walau sekali pun untuk memohon ampun.

Begitu gerbang telah terbuka, segeralah masuk selayaknya seorang tamu tak diundang. Ada pengajian di masjid anu, pergilah bersama para jemaah, teruslah bersama orang-orang yang rajin membaca dan merenungi Al-Quran.

Adakah anda pernah merasakan manisnya nilai-nilai ini sebelumnya? Sungguh, kata-kata ini di dalam hati berubah menjadi nyawa, sehingga hati pun menjadi hidup.

Demi Allah, katakanlah dengan jujur, bilakah kali terakhir anda merasa khusyu’ menghadap Allah? Bilakah terakhir kali anda bersujud memohon kepada Allah agar kemanisan rasa khusyu’ ini tidak pernah akan berakhir?

Saudaraku tercinta, siapkan diri anda untuk meraih nilai-nilai ini. Tempatkan dan hormatilah kekhusyukan sebagaimana mestinya. Saya sekarang yakin dengan anda! Sebab hal seperti ini tidaklah mustahil bagi seorang “perindu syurga”

[Dipetik dari Khalid, Amru; ‘Ibadatul Mukmin; penerjemah, Saiful Haq; Solo:Aqwam:2005]



“cari negeri akhirat, tapi jangan lupakan dunia”
Khir al-imtiaz
0129am
06032011
V2A 105

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rasa Semakin Jauh dari Allah?

Mereka yang Mengabaikan Al-Quran

Merasakan Hidup Tidak Bermakna?