بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
"Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras, sehingga (hatimu) seperti batu, bahkan lebih keras. Padahal dari batu-batu itu pasti ada sungai-sungai yang (airnya) memancar daripadanya. Dan ada pula yang terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya. Dan ada pula yang meluncur jatuh kerana takut kepada Allah. Dan Allah tidaklah lengah terhadap apa yang kamu kerjakan."
[QS Al-Baqarah, 2:74]

Sunday, 27 March 2011

Teguhlah Dalam Keimanan


“Maka istiqomah (tetaplah) engkau (Muhammad)(di jalan yang benar), sebagaimana telah diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang bertaubat bersamamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sungguh, Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.”
[QS Hud, 11:112]
+++

“Khir, macam mana nak istiqomah?”
“Hmm.. Berat ni nak jawab. Cuba bagi case study sikit. Baru mudah nak settle.
“Contohnya bila kita rasa insaf. Kita rasa nak sangat buat baik. Tapi, bila lama-lama, perasaan tu hilang. Macam mana ek?”
“Tak payah lama-lama. Kejap je dah hilang kadang-kadang. Betul tak?”
“Hehe..”
+++


Istiqomah

  

Istiqomah atau pun komitmen semangnya sangat mudah dilafazkan. Tetapi sangatlah amat berat untuk kita mengaplikasikannya. Bayangkan, dikatakan bahawa Rasulullah SAW beruban, ketika turunnya ayat yang memerintahkan agar dia untuk istiqomah.
“Maka istiqomah (tetaplah) engkau (Muhammad)(di jalan yang benar), sebagaimana telah diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang bertaubat bersamamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sungguh, Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.”
[QS Hud, 11:112]

Saad bin Abi Waqqash mengatakan bahawa,
“Setiap apa yang diperintah kepada Rasulullah SAW, itu juga perintah untuk setiap Muslim yang membaca al-Qur’an.”
Maka, perintah untuk istiqomah yang disebutkan dalam ayat tadi itu bukan hanya tersangkut kepada Muhammad SAW sahaja, bahkan semua umat islam, yang membaca al-Quran.

Istiqomah terhadap apa?

Tentunya bukan istiqomah terhadap maksiat. Kerana jika istiqomah terhadap maksiat, tidak perlu kita susah-susah fikir bagaimana untuk istiqomah terhadapnya. Kerana syaitan akan sentiasa mengilhami kita dengan pelbagai idea supaya kita beristiqonah dalam kemaksiatan.

Contohnya, berapa ramai di antara kita yang boleh beristiqomah dengan mudah terhadap main games atau tengok movie? Tetapi berapa ramai pula yang boleh beristiqomah dengan mudah untuk membaca al-Quran atau menjauhi perkara-peraka berdosa?

Jadi, istiqomah terhadap apa yang membuatkan Muhammad SAW beruban? Istiqomah terhadap apa yang telah diperintahkan Allah kepada kita (rujuk firman di atas).

Apa pula yang diperintahkan Allah hingga beruban kepala Muhammad SAW? Adakah perintah untuk solat lima waktu sudah cukup membuatkan dia beruban? Atau mengerjakan haji? Maaf, tentu sahaja bukan perkara-peraka ini yang dirisaukan oleh Muhammad SAW. Tetapi, Muhammad SAW beruban tentang bagaimana untuk istiqomah dalam dakwah. Kekal dalam keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Lain? Cuba lihat firman Allah dalam surah al-Kahf, ayat ke-28,

“Dan bersabarlah engkau (Muhammad) bersama orang yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari dengan mengharap keredhaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia; dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingat Kami, serta menuruti keinginannya dan keadaanya telah melewati batas.”
[QS al-Kahf, 18:28]

Dan surah al-‘Asr, ayat pertama hingga akhir, 
“Demi masa. Seseungguhnya insan itu berada dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman, dan beramal soleh, saling berwasiat dengan kebenaran, dan saling berwasiat dengan kesabaran.”
[QS al-‘Asr, 103:1-3]
Perlu kita fahami bahawa hal-hal yang menyebabkan seseorang itu keluar dari jalan tarbiyah dan dakwah ini lebih banyak daripada hal-hal yang menyebabkan seseorang itu kekal (istiqomah) dalam tarbiyah dan dakwah.

Kita perlu berusaha sehabis mungkin untuk memahamkan seseorang itu bahawa jalan dakwah dan tarbiah ini adalah jalan hidupnya. Itu pun belum tentu berjaya. Namun, kita tidak perlu berusaha jika untuk membuat seseorang itu keluar dari halaqoh dan lain-lainnya. Bahkan, mereka yang akan berusaha sendiri ke arah itu.

Sikap kita seharusnya apabila ditimpa ujian atau musibah, kita berfikir,

“Bagaimana aku nak mendekatkan diri lagi dengan Allah, agar Allah bantu aku lepas ni”

Bukannya mengambil jalan singkat dengan tinggalkan dari halaqoh, tinggalkan teman-teman yang soleh, mencari ketenangan dengan arak dan perempuan dan lain-lain.

Kerana apa? Kerana ujian pasti akan terjadi. Survive atau tidak survive, itu bergantung kepada diri kita macam mana nak tempuhinya.
“Dan Kami pecahkan dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang soleh dan ada yang tidak demikian. Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk, agar mereka kembali (kepada kebenaran).”
[QS al-A’raf, 7:168]
Kenapa diberikan ujian? Agar kita kembali kepada kebenaran. Tetapi, siapakah yang akan kembali kepada kebenaran itu? Mereka ialah orang-orang yang soleh. Apabila diuji dengan kebaikan, mereka bersyukur. Apabila diuji dengan keburukan, mereka bersabar. Di kedua-dua situasi mereka mendapat kebaikan.

Sebaliknya orang yang tidak soleh ialah mereka yang apabila mendapat ujian, mereka bahkan semakin jauh dari kebenaran. Semakin kaya, semakin lupa akan Pemberi Kekayaan itu sendiri. Semakin miskin, maka semakin hilang erti kesabaran dan akhirnya terjun ke lembah pelacuran secara rasmi atau tidak. Kemudian siap menyalahkan lagi, Pemberi Ujian itu sendiri. Nauzubillah min dzalik.

Itulah kunci kepada istiqomah. SYUKUR dan SABAR.

Syukur ketika mendapat nikmat.

Sabar ketika mendapat musibah.

Kedua-duanya menghala kepada kebenaran.

Seterusnya, bersihkanlah hati. Binalah semula keikhlasan kita  dalam menganut agama islam.

Jangan hanya ketika susah baru mahu jadi islam. Jangan hanya ketika senang baru mahu menjadi islam. Jangan hanya ketika kita tua, baru mahu menjadi islam. Tetapi, islamlah secara keseluruhan. Dari sekarang, hingga kita menghadap Allah kelak.
“Maka istiqomah (tetaplah) engkau (Muhammad) (di jalan yang benar), sebagaimana telah diperintahkan kepadamu dan (juga) orang yang bertaubat bersamamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sungguh, Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.”
[QS Hud, 11:112]
Istiqomah dalam hal-hal ukhrawi, tetapi tidak pernah melupakan untuk istiqomah dalam berjaya dalam akademik dan duniawi.



"mencari semula semnagat yang hilang"
khir al-imtiaz
2205 hours
27-03-2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

+++


"Wahai kaum Muslimin dan Muslimat di seluruh dunia, memboikot produk-produk buatan Israel dan Amerika adalah kewajipan bagi seluruh umat Islam di seluruh dunia. Setiap dolar yang kita bayarkan untuk sebotol Coca-Cola misalnya, akan menjadi sebutir peluru di dalam senjata orang-orang Amerika atau Israel yang akan diacu ke arah kita. Kita telah menyumbangkan wang kita setiap hari kepada McDonalds, KFC, Burger King dsb, tanpa memikirkan ke mana wang itu akan dibelanjakan.

Menurut pendapat saya, setiap Muslim harus bertanggungjawab dalam hal yang mempengaruhi keluarga dan gaya hidup mereka. Lihatlah kepada orang-orang Amerika yang telah membatalkan (veto) resolusi PBB untuk mengutuk aksi tentera Israel di Palestin. Jika mereka itu adalah pemelihara perdamaian seperti yang mereka dakwa, apakah mungkin mereka melakukannya (membatalkan resolusi PBB)?

Wahai manusia, tidakkah anda berfikir? Tidakkah anda memiliki perasaan lagi? Tidakkah anda merasakan kepahitan negara-negara Arab dan Islam dalam hal ini? Darah yang paling murah adalah darah kita! Kita telah menjadi bahan percubaan bagi senjata-senjata dan peluru-peluru serta teknologi mereka. Persenjataan perang ini dibiayai oleh kita, dalam gaya hidup konsumerisme yang mereka paksakan ke atas kita.

Saya bertanya kepada anda semua, dengan nama Allah. Saya bertanya pada anda semua, atas nama ribuan orang yang mati di tangan pengganas-pengganas itu pada tahun 1948, 1967, 1973 di Qana, di Dir Yassin, di Bahr al-Bakar semenanjung Gaza dan di al-Quds. Saya bertanya kepada anda semua, atas nama orang yang mati syahid untuk kehormatan kita. Saya bertanya ke atas anda, atas nama seorang anak kecil bernama Muhammad al-Durrah, yang syahid dalam pelukan ayahnya ditembusi peluru-peluru, dari wang yang telah kita sumbangkan kepada mereka.

Apakah akan jadi kepada kita? Kita memiliki mata yang tidak dapat kita gunakan untuk melihat. Kita memiliki telinga, tetapi kita tidak gunakan untuk mendengar. Kita memiliki hati, tetapi tidak lagi dapat merasai. Mereka telah menjadikan kita sebagai pengguna-pengguna yang buta, yang rela membayar wang untuk membiayai senjata mereka, untuk mendukung aksi keganasan mereka di dunia Arab dan Islam.

Boikot mereka sekarang! Sekarang atau peluang ini tidak muncul lagi selamanya!

Dunia Arab dan Islam harus bersatu agar menjadi kuat. Kembali dan siapkan persenjataan kita. Kembalikanlah dan bangunkanlah ekonomi kita agar kita dapat menghancurkan mereka. Allahu Akbar!!"

[Dr. Yusuf al-Qaradhawi, 8 Oktober 2001 (Qatar)]


+++