Seorang Pemuda..

Seorang pemuda..

Seharusnya ia membina dan membangkitkan semangat daripada setiap permasalahan untuk diselesaikan..

Baik masalah pada akademik, pengetahuan am, penindasan, kezaliman, kehancuran moral dan lainnya..

Hanya orang tua sahaja yang apabila mendengar masalah, "Alah, biasalah tu~ Remaja~", kemudian menyerahkan tanggungjawab atau pekerjaan pada orang lain dan dia berlepas tangan.

Tidak! Sebagai pemuda, kita kena berfikir bagaimana mahu menyelesaikan masalah-masalah tu..

Bukan duduk menunggu takdir, menunggu malaikat Jibril datang membawa tentera atau mengharapkan bumi terbalik atau angin taufan menghancurkan, tapi tidak ada satu peluh pun yang terkeluar dek usaha kita..

Hanya budak-budak hingus sahaja yang membiarkan atau melarikan diri daripada masalah.



Seorang pemuda..

Kitalah generasi penerus.. Kitalah generasi pengganti..

Jika kita tidak ada rasa untuk berubah, maka kita akan menjadi generasi penerus sistem kehidupan hari ini yang melahirkan manusia yang tidak kenal pencipta, merosakkan diri sendiri, mengajak manusia menjadi jahat, mengenepikan hukum-hukum Allah, dan jauh sekali daripada berusaha menjadi mujahid untuk menjadikan Islam sebagai syiar dan syariat sejagat..

Jika kita mahu berubah, maka kitalah yang akan menggantikan generasi sekarang, untuk kita melahirkan generasi yang kenal Pencipta, sentiasa memperbaiki diri, mengajak orang lain, menegakkan daulah Islam dalam diri mereka dan tertegak daulah Islam atas negara mereka.. Motto kehidupan mereka ialah "Dakwah dan Tarbiyah".. Sampailah, setiap pergerakan masyarakat itu adalah kerana dakwah..



Seorang pemuda..

Kitalah pencorak nilai-nilai ummah..

Jika mata pensel warna sahaja sudah tidak betul, macam mana kita mahu mencorakkan ummah ini sesuai dengan corak binaan generasi al-Quran dan generasi binaan daripada madrasah Nubuwwah?

Kita begitu semangat nak mencorak ummat.. Tapi, atas manhaj apa? Dengan celupan apa? Apakah celupan itu kita ambil daripada mata air yang jernih atau bagaimana?



Seorang pemuda..

Kitalah agen reformasi atau perubahan..

Kita dapat saksikan kejatuhan pemerintah zalim di mana-mana negara seperti Indonesia, Mesir, Syria, Tunisia, dan lain-lain berpunca daripada gerakan mahasiswa atau pemuda..

Mereka tidak tenang dalam ketidak-adilan, mereka resah dalam penindasan dan kezaliman..

Tetapi, runtuhnya sebuah tamadun juga berpunca daripada kejatuhan nilai-nilai akidah, moral, dan macam-macam lagi pada pemuda..

Lemah pemudanya..

Lemahlah masa hadapan negaranya..

Bagaimana Islam mahu dimenangkan oleh pemuda-pemuda lemah?

Kalah dengan godaan wanita jahat, keluarga, harta benda, perniagaan.. Huh.. Kadang-kadang, kalah dengan perasaan atau emosi diri sendiri! Haih..

Maka kitalah! Para pemuda! Harus bangkit dengan 'cahaya' al-Quran, berjalan ditengah-tengah masyarakat! Kita menjadi pencorak mereka, bukan mereka mencorak kita..

Maka, kita tidak boleh bergerak dengan tangan kosong..

Kita perlukan bekal..

Bekalan apa?

Bekalan pertama.. Tarbiyah 'Fitriyyah' atau tarbiyah Islamiyah.. Tarbiyah yang membentuk hati kita untuk menjadi sejahtera.. Sentiasa ikhlas dan tawadhu', jauh daripada dosa dan maksiat.. Hati yang mampu menterjemahkan ilmu dan kefahaman dalam bentuk amal..

Bekalan kedua.. Dengan 'hikmah', ilmu dan kefahaman.. Hikmah agar kita mampu menyedarkan manusia untuk kembali kepada sistem dan aturan Islam sama ada rela atau terpaksa.. Ilmu sebagai bahan bakar, kefahaman sebagai bahan bakar yang telah diproses, untuk dipasarkan dalam bentuk amal..

Bekalan ketiga.. Akhlak atau karisma sebagai seorang 'al-qiyadah' pemimpin dan juga 'jundi' askar.. Kita jadi hamba pada Allah, kuli kepada dakwah.. Kita 'equip' diri kita dengan kekuatan mental dan fizikal, akidah yang sejahtera, ibadah yang shahih dan banyak, akhlak yang mantap, kita luaskan lagi pengetahuan kita, kita mampu berdikari, sentiasa bermujahadah melawan nafsu, sangat menjaga waktu, tersusun urusan-urusan kita, dan kita cuba menjadi manusia yang bermanfaat untuk orang lain..

Kenapa kita perlukan bekal-bekal ini? Apa tujuannya?

Agar kita berjaya menjadi seorang pemuda yang berjiwa dengan jiwa mujahid.. Kita juga menjadi pemuda yang bijaksana dan produktif..

Untuk kita bergerak di tengah-tengah masyarakat.. Kita celup habis mereka semua itu dan diri kita sekali dengan al-Quran dan sunnah Nabi!

Inilah pemuda pemilik dan pemikul Risalah..

Kita?



Malulah kita dengan pemuda dan pemudi Mesir, mereka masih bertungkus lumus mahu mengembalikan hak mereka yang dirampas, bahkan mereka tidak takut kepala mereka ditembusi peluru. Pergerakan dakwah Ikhwan Muslimin diharamkan selama lebih 60 tahun, bergerak dalam kediaman dan kesunyian. Tetapi dakwah di Mesir mampu menghasilkan para pemuda dan pemudi yang bukan setakat mampu berkata-kata, tetapi mereka mampu untuk mati kerana kata-kata.

Peluang dakwah dan tarbiah di Malaysia sangat luas dan selesa, kita tiada tekanan serta ancaman seperti penjara 17 tahun dan ratusan sebatan dan tumbukan percuma. Halangan paling besar cuma masalah 'study' atau restu ibubapa. Tetapi, kenapa kadar kejahiliahan masyarakat kita di Malaysia masih lagi sama bahkan semakin membusuk? Bukan kerana orang jahat semakin ramai, tetapi kerana para pemuda yang mengemban beban dakwah ini mandul!


--
MOHAMAD KHIR BIN JOHARI
Perubatan dan Surgeri, Universiti Ain Shams, Mesir
Alumni Maktab Sultan Abu Bakar (English College) dan SM Sains Muar
Emel: mohamadkhir.johari@gmail.com

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rasa Semakin Jauh dari Allah?

Mereka yang Mengabaikan Al-Quran

Merasakan Hidup Tidak Bermakna?