Masa Untuk Berhijrah?

Assalamu'alaikum,

Apabila kita berfikir mengenai Hijrah (penghijrahan Nabi dari Makkah ke Madinah), jarang kita bayangkan kesukaran yang telah dihadapai oleh Nabi yang kita cintai (Salam sejahtera kepadanya) dan para sahabat dalam meninggalkan rumah-rumah mereka, perniagaan mereka, keluarga mereka, dan berhijrah ke bandar baru yang berbeza. Bolehkah kita membayangkan andainya diri kita yang melakukan perkara itu? Meninggalkan semua kemudahan yang kita telah bina sejak beberapa tahun yang lalu di kampung halaman kita dan kemudian memulakan hidup baru di bandar baru dengan tiada apa-apa bekalan sekalipun?

Ia tidak mudah seperti yang disangka. Tetapi kita harus sedar bahawa kadang-kadang penghijrahan itu sangat diperlukan untuk memulakan satu kehidupan baru yang akan mendorong kita untuk menjadi seorang muslim yang produktif, sama seperti ia diperlukan pada masa Nabi (Salam sejahtera kepadanya) dalam usaha untuk menegakkan Islam dengan mencari rumah baru di Madinah dan kesannya ialah Islam dapat merebak dengan lebih bebas di Semenanjung Arab.

Hari ini saya menjemput kita semua untuk membentuk rohani Hijrah, Hijrah demi Allah SWT daripada dosa-dosa kepada perbuatan baik, daripada rakan-rakan yang buruk kepada rakan-rakan baik, daripada kerja yang tidak halal kepada kerja yang halal, daripada hidup untuk dunia kepada hidup untuk akhirat, dan perubahan daripada tidak produktif kepada produktif!

Perlu kita ingat bahawa penghijrahan rohani ini tidak akan dapat dilakukan dengan begitu mudah dan mungkin mencabar pada masa-masa tertentu, tetapi jika dilakukan kerana Allah SWT, insya-Allah ia akan memberi manfaat baik pada akhirnya.

Ayuh. Mulakan langkahmu!



khir al-imtiaz
0049 hours
3 Disember 2011

Comments

Popular posts from this blog

Rasa Semakin Jauh dari Allah?

Mereka yang Mengabaikan Al-Quran

Merasakan Hidup Tidak Bermakna?