Khusyuk yang Tiada Lagi


Air Mata Mahal

Api maksiat yang masuk ke dalam hati manusia mengubah hati mereka menjadi arang hitam. Api maksiat hanya boleh dipadamkan dengan air mata yang mengalir deras sebab takut kelak dihisab pada Hari kiamat dan perasaan semua perkataan dan perbuatan selalu diawasi Allah SWT. Tentang air mata mahal ini, Al-Hasan Al-Bashri berkata,

"Jika mata seseorang menguncurkan air mata kerana takut Allah, maka Dia mengaharamkan neraka menyentuh tubuhnya. Jika air mata mengalir ke pipinya, maka wajahnya tidak hitam dan hina pada Hari Kiamat. Tidak ada amal perbuatan yang berbobot berat dan diberi pahala, kecuali air mata yang keluar kerana takut Allah. Air mata seperti itu memadamkan panasnya api neraka. Jika ada seseorang pada suatu umat menangis kerana takut Allah, aku berharap umat itu secara keseluruhan dirahmati Allah gara-gara tangis satu orang tersebut." 

[Al-Hasan Al-Bashri, hal. 96]

Api maksiat dan kelalaian telah merasuki hati kita, lalu membuat hati kita tidak mampu khusyuk. Mahukah kita memadamkan api maksiat itu dengan air mata mahal seperti di atas dan kita berbenah diri mulai sekarang juga?
[Abdul Hamid Al-Bilali, Taujih Ruhiyah, m/s 86 (An-Nadwah, 2008)]

kredit untuk Freezer Always

khir al-imtiaz
07.15pm
6-12-2011

Comments

Popular posts from this blog

Rasa Semakin Jauh dari Allah?

Mereka yang Mengabaikan Al-Quran

Merasakan Hidup Tidak Bermakna?