Adilkah Kita?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

“Allah tidak adil..”

Benarkah? Pada saya, sebelum kita berbicara tentang keadilan Allah kepada kita, cuba kita periksa dahulu diri kita.

“Sudahkah kita bersikap adil dengan Allah SWT?”

Ketika Allah suruh kita solat, maka kita solat. Ketika Allah suruh kita berdakwah, maka kita berdakwah. Ketika Allah suruh kita berjihad, maka kita berjihad. Ketika Allah kata tinggalkan maksiat dan benda lagho, maka kita tinggalkan. Sudah?

Jika sudah. Adakah kita rasa apa yang kita buat itu sudah setimpal dengan apa yang Allah telah berikan kepada kita?

Jika belum, maka wajarkah kita nak berbicara tentang keadilan Allah kepada kita?  




Pastilah akan datang perintah (ketetapan) Allah (hari kiamat), maka janganlah kamu meminta ia disegerakan. Subhanahu wa Ta’ala (Maha Suci Dia dan Maha Tinggi) daripada apa yang mereka sekutukan


Dia (Allah) menurunkan malaikat dengan roh daripada perintah-Nya (Allah), kepada sesiapa yang Dia (Allah) kehendaki daripada hamba-hamba-Nya (Allah), supaya mereka memberikan peringatan bahawa tiada Ilah (Tuhan) melainkan Aku (Allah), maka bertakwalah kepada-Ku (Allah)


Dia menciptakan langit dan bumi dengan kebenaran. Ta’ala (Maha Tinggi) daripada apa yang mereka persekutukan.


Dia (Allah) menciptakan manusia daripada air mani, tetapi tiba-tiba dia (manusia) itulah pembantah yang nyata.

Dan Dia (Allah) menciptakan binatang ternak untuk kamu; padanya ada yang menghangatkan dan pelbagai manfaat dan daripadanya kamu memakannya.


Dan bagi kamu, padanya (binatang ternak itu) ada keindahan (yang menggembirakan kamu), ketika kamu membawanya pulang dan ketika kamu melepaskannya keluar.


Dan ia (binatang ternak itu) mengangkut beban kamu ke sesuatu negeri yang kamu tidak dapat sampai kepadanya, kecuali dengan bersusah payah. Sesungguhnya Rab (Tuhan) kamu adalah al-Rauf (Maha Pengasih), lagi al-Rahim (Maha Mengasihani).


Dan kuda, baghal serta keldai untuk kamu tungganginya, dan (juga sebagai) perhiasan. Dan Dia (Allah) menciptakan apa yang kamu tidak mengetahuinya. 

Dan atas tanggungan Allah menunjukkan jalan; dan sebahagiannya bengkok. Dan jika Dia (Allah) kehendaki, tentulah diberikan-Nya (Allah) petunjuk kepada kamu sekaliannya. 

Dan Dia (Allah) menurunkan air dari langit untuk kamu; daripadanya (menjadi) minuman dan daripadanya (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang padanya kamu menggembalakan (ternakan kamu). 

Ditumbuhkan-Nya (Allah) untuk kamu dengannya (air dari langit itu), tanam-tanaman (seperti) zaytun, tamar, anggur dan pelbagai buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang memikirkannya.

Dan Dia (Allah) memudahkan untuk kamu malam dan siang, matahari dan bulan. Dan bintang-bintang (juga) dimudahkan dengan perintah-Nya (Allah). Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berakal. 

Dan Dia (Allah) sediakan untuk kamu di bumi ini pelbagai warna. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mahu mengambil peringatan.

Dan Dia (Allah) yang memudahkan (untuk kamu) lautan, agar kamu memperolehi daripadanya daging yang segar, dan supaya kamu mengeluarkan daripadanya perhiasan yang kamu memakainya, dan kamu melihat kapal berlayar padanya. Dan supaya kamu mencari kurnia-Nya (Allah), dan agar kamu bersyukur.

Dan Dia (Allah) memacakkan gunung-gunung pada bumi, supaya tidak menggoncangkan kamu, dan (dijadikan juga) sungai-sungai dan jalan-jalan, supaya kamu mendapat petunjuk. 

Dan diadakan-Nya (Allah) alamat-alamat (tanda-tanda), dan dengan bintang-bintang mereka mendapat petunjuk (arah). 

Apakah yang menciptakan (sama) seperti yang tidak menciptakan? Apakah kamu tidak mahu fikirkan? 

Dan jika kamu mahu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak mampu menghitungnya. Sesungguhnnya Allah adalah al-Ghafur (Maha Pengampun), lagi al-Rahim (Maha Mengasihani).
 
Dan Allah mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu nyatakan.
[QS An-Nahl, 16:1-19]

Comments

Popular posts from this blog

Rasa Semakin Jauh dari Allah?

Mereka yang Mengabaikan Al-Quran

Merasakan Hidup Tidak Bermakna?